دکتر عباسعلی درستی ، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز:
مسئولیت حوزه رسانه در تمام مسائل اجتماعی، خصوصاَ سلامت روان را انکار ناپذیر دانست و تاکید کرد که رسانه ها به عنوان فراگیر ترین عنصر ارتباط جمعی در حوزه های مختلف پیشگیری نقش اساسی دارند
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، کارگاه یک روزه آموزشی سلامت روان و رسانه در مورخه 22/10/98 در مرکز بهداشت استان با محوریت خودکشی و آسیب های اجتماعی و رسانه، ویژه دست اندرکاران رسانه، روابط عمومی و سلامت روان استان برگزار شد.
دکتر عباسعلی درستی ، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت استان با بیان اهداف و اهمیت تشکیل این کارگاه، مسئولیت حوزه رسانه در تمام مسائل آحاد جامعه و خصوصاَ سلامت روان را انکار ناپذیر دانست و تاکید کرد که رسانه ها به عنوان فراگیر ترین عنصر ارتباط جمعی در حوزه های مختلف پیشگیری نقش اساسی و مهمی دارند و بهداشت استان دست یاری و همکاری مسئولین رسانه ها و روابط عمومی ها را در این زمینه می فشارد.
ایشان در ادامه این کارگاه به موضوع خودکشی و روند آن در طی سال های اخیر اشاره نموده و خواستار مشارکت همگانی در این زمینه شد.
معاون بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه در سایه همت و تلاش مضاعف مجموعه همکاران حوزه سلامت روانی اجتماعی استان، شاخص هاس سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تبریز دربین 60 دانشگاه کشور به ترتیب د رتبه های اول تا سوم قرار گرفته است از تلاش های همکاران حوزه مزبور در استان تشکر نمودند.
دراین کارگاه اصل رحیمی، مدیرگروه سلامت روانی اجتماعی ضمن گزارشی روند اقدام به خودکشی در استان را طی سال های 97-98 مقایسه نموده و روند آن را نسبت به سال های قبل را با شتابی تند و صعودی دانسته و وضعیت استان به تفکیک شهرستانها را مورد ارزیابی قرارداد.
مدیرگره سلامت روان مرکز بهداشت اضافه نمود علل مهم و اساسی موثر در خودکشی استان به ترتیب مشکلات و مشاجرات خانوادگی، مسائل عاطفی، هیجانی و اختلالات روانپزشکی، مشکلات مالی واعتیاد می باشد.
در ادامه دکتر مهرداد قائم مقامی، روانپزشک و عضوهیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه ۹۵ درصد افرادی که خودکشی میکنند، اختلالات روانپزشکی دارند، گفت: پیش بینی میشود تا سال ۲۰۳۰ افسردگی در رتبه یک یا دوم در جهان قرار گیرد
وی با اشاره به ویژگیهای مناسب گزارش دهی خودکشی در رسانهها، افزود: در اخبار خودکشی بهتر است از زبان و جملات احساسی استفاده نشود و فرد در جامعه به عنوان قهرمان جلوه داده نشود
وی خاطرنشان کرد: همچنین در اخبار خودکشی باید توضیحات لازم در مورد چگونگی و دلایل آن ارائه نشود؛ چراکه خودکشی یک مسئله پیچیده بوده و با سلامت روان در ارتباط است
وی عنوان کرد: انتشار نامناسب اخبار خودکشی باعث سوق دادن افراد آسیب پذیر جامعه میشود؛ از این رو باید عکسها و فیلمهای مربوطه را در فضای مجازی پخش نکنیم، همچنین از انتشار و تکرار مکرر پرهیز کنیم
استفاده از واژه خودکشی منجر به فوت یا مرگ به جای خودکشی موفق یا کامل همچنین در ادامه این کارگاه، ساناز نوروزی فوق تخصص روانپزشکی اطفال و عضوهیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه دومین عامل مرگ و میر جهان خودکشی در بین افراد ۱۵ تا ۳۰ سال است، عنوان کرد: استفاده از واژه خودکشی موفق، بار منفی در پی داشته و ترغیب کننده است؛ بنابراین بهتر است از کلمه خودکشی منجر به فوت یا مرگ استفاده شود
این استاد دانشگاه، تصریح کرد: عواملی مانند استفاده از کلمات و جملات مناسب، ارائه راهکارهایی برای درمان و پیشگیری از خودکشی و شکل دهی صحیح داستان خودکشی در به حداقل رساندن سرایت آن تاثیر بسزایی دارد
وی تصریح کرد: نوجوانان بیشتر تحت تاثیر این موضوع قرار میگیرند، به خصوص زمانی که خودکشی توسط یک فرد محبوب باشد؛ در این صورت رسانهها نقش بسیار موثری در این زمینه دارند و باید اخبار مربوط به خودکشی در صفحه اول و سرتیتر قرار نگیرد
دکتر نوروزی عنوان کرد: فیلم و عکس های مربوط به مراسم سوگواری بازماندگان خودکشی منجر به سرایت آن میشود و همچنین نباید وصیت نامه یا یادداشتی از فرد را در اخبار انتشار داد؛ چراکه این عامل انگیزهای برای کسانی که مشکلات روانی زمینهای دارند، میشود
گفتنی است در این کارگاه دکتر شهرام خرازی ها اکارشناس ارشد مدیریت رسانه و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تهران و منتقد سینما در خصوص نحوه انعکاس اخبار خودکشی در رسانه های مکتوب و غیر مکتوب، فیلم های سینمایی، تئاتر و هر نوع خبر رسانی در این زمینه به صورت مبسوطی ارایه نموده و تاکید کردند تا رسانه در درج اخبار مربوط به خودکشی راهنمای استاندارد رعایت گردد.