تاریخ : دوشنبه 7 شهريور 1401
کد 14253

رئیس بخش اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) تشریح کرد:

کسب امتیاز بالای 90 درصد اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) در شاخص های ارزیابی اورژانس های کشوری

رئیس بخش اورژانس بیمارستان امام رضا(ع)، با بیان اینکه اورژانس بیمارستان امام رضا (ع) ماهیت آموزشی دارد و یک بخش تخصصی است که در یک مرکز فوق تخصصی ارجاعی فعالیت می کند گفت: اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) در شاخص های ارزیابی اورژانس های کشوری امتیاز بالای 90 درصد را کسب کرده است و این افتخاری برای دانشگاه و بیمارستان امام رضا(ع) است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به نقل از روابط عمومی بیمارستان امام رضا (ع) دکتر علیرضا علا گفت: بخش اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) با بهره گیری شبانه¬ روزی از متخصصین حاذق طب اورژانس و رعایت اصول علمی و استانداردهای ارائه خدمات اورژانس توسط پرستاران ورزیده به صورت شبانه ¬روزی با دارا بودن 110 تخت آماده خدمت رسانی به کسانی است که نیاز به اقدامات درمانی فوری و اورژانسی دارند.
وی افزود: مراجعین بیمارستان امام رضا(ع) با مراجعین بیمارستان های تک تخصصی بسیار متفاوت هستند و این بیمارستان مرکز ارجاعی انواع بیماران تصادفی، حوادث و بحران هاست.
وی ادامه داد: بخش اورژانس به صورت تخصصی به بیماران غیر تصادفی نیز سرویس ارائه می کند.
رئیس بخش اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) با تشریح اینکه در بیشتر موارد بیماران ارجاعی چند مشکل را هم زمان دارند خاطر نشان کرد: بیشتر مراجعین بیماران پرکاری هستند و نباید مراجعین انتظار داشته باشند که بیمارشان با یک ویزیت ساده از اورژانس مرخص بشود و مطمئنا بررسی های دقیق به نفع بیمار است.
وی گفت: بیماران غیر اورژانس برای خدمات پاراکلنیکی اورژانسی به این بیمارستان مراجعه می کنند که اوج کاری اورژانس را افزایش می دهد.
وی همچنین ماهیت آموزشی بیمارستان را یادآور شد و افزود: دانشجویان پرستاری، پزشکی و پزشکانی که دوره های تخصصی و فوق تخصصی برای کسب تجربه و مهارت لازم، با بیماران سرو کار دارند و این مورد هم از مواردی است که باعث می شود مدت زمان اقامت بیمار در اورژانس طولانی بنظر برسد .
وی ادامه داد: برای انجام اقدامات تشخیصی استفاده از خدمات پاراکلنیکی ضروری است و با توجه به اینکه خدمات پاراکلنیکی صرفا به اورژانس اختصاص ندارد و کل بخش های بیمارستان را پوشش می دهد این امر زمان حضور بیمار در اورژانس را بیشتر می کند و در برخی موارد موجبات نارضایتی برخی همراهان را فراهم می کند.
دکتر علا ابراز کرد: اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) تبریز مشکلاتی از نظر امکانات و نیروی انسانی دارد، امکانات و پرسنل ارائه دهنده خدمات در بخش اورژانس با تعداد بیماران مراجعه کننده متناسب نیست که البته با تدابیر و حمایت های دانشگاه و مسئولین ذی ربط این مشکل نیز رفع خواهد شد.
وی در ادامه گفت: انتظاری که مردم عزیز دارم این است که درمواقعی که بیمار اورژانسی دارند و در بخش اورژانس حضور می یابند اولا خونسردی و آرامش خود را حفظ کنند و مطمئن باشند که در کوتاهترین زمان و به نحو احسن به بیمارشان رسیدگی تخصصی خواهد شد و لازم است با پرسنل اورژانس همکاری کنند  و یاد آوری این نکته هم بسیار ضروری است که برای هر بیمار در بخش اورژانس یک همراه کافی است و تعداد زیاد همراهان مطمئنا ارائه خدمات کادر بخش را با مشکل مواجه می کند.
وی افزود: مراجعین عزیز در صورت نیاز به شکایت یا تذکر به کادر کمکی و پرستار می توانند به سوپر وایزر مقیم بخش مراجعه و اگر از پزشک شکایت دارند باید به پزشک مقیم بخش و یا می توانند در ساعات اداری به قسمت رسیدگی به امور بیماران در قسمت اداری مرکز مراجعه و نارضایتی خود را بصورت کتبی ارائه کرده و پیگیری کنند.
وی گفت: بخش اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) تبریز از شش بخش کلینیکی و پنج بخش پاراکلینیکی تشکیل شده است.
وی ادامه داد : بخش های کلینیکی شامل ترياژ (در اين قسمت پرستار يا پزشك، بر اساس سيستم ESI بيماران را ترياژ می کنند.)، قسمت CPR(در این قسمت بیماران سطح ESI 1 پذیرش و درمان میشوند وقسمت حاد1: در این قسمت بیماران سطح ESI 2 پذیرش و درمان می شوند.)،قسمت حاد2  (در این قسمت بیماران سطح ESI 3 و غير ترومائي (سردرد ،مسمومیت ، رنال کولیک ، شکم درد،  CVA و...) پذیرش و رسیدگی می شود.)، قسمت حاد3( در این قسمت بیماران سطحESI 3  و ترومائی (ازجمله تصادفی، برق گرفتگی، درگیری و...) پذیرش و رسیدگی می شود.)، تحت نظر 1 و 2( بيماران تعيين تكليف شده و تحت نظر  در اين قسمت تحت درمان قرار مي گيرند)، قسمت سرپائی(در این قسمت بیماران سطح ESI 4-5 از قبیل ترومائی و غير ترومائي توسط رزیدنت سرپائی ویزیت شده و جهت دریافت اقدامات درمانی به قسمتهای مربوطه ارجاع می شوند.) و قسمت اتاق عمل سرپائی( بیمارانی که نیاز به انجام اقداماتی نظیر TAP مایع پلور، TAP مایع آسیت، LP، تامپون بینی، تعبیه کاتتر دیالیز، بازکردن گرفتگی کاتتر دیالیز، خارج کردن کاتتر دیالیز و...و همچنين بیماران ترومائی که نیاز به سوچور و آتل بندی و پانسمان دارند بعد از هماهنگی به این واحد منتقل شده توسط پزشک مربوطه اقدامات لازم انجام می شود.) است.
وی گفت: در بخش های پاراکلینیکی  نیز پذیرش واحدهای پاراکلینیکی اورژانس از طریق بخش اورژانس انجام می شود بعد از دریافت پرونده و درخواست پزشک اورژانس و ثبت خدمات درخواستی در پرونده الکترونیك، بیمار توسط بیماربر و همراه بیمار٬ جهت اقدامات درخواستی( داروخانه – آزمایشگاه – سونوگرافی – رادیولوژی - سی تی اسکن )فرستاده می شود.

 











 
 
  • نوشته شده
  • در دوشنبه 7 شهريور 1401