رئیس واحد بهبود کیفیت و ایمنی بیمار بیمارستان امام رضا (ع) تبریز گفت: بررسی شاخص های عملکردی، موجب ارتقاء و پاسخگویی سیستم و اعتماد عمومی به عملکرد مرکز و تقویت کارایی و اثربخشی خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به نقل از روابط عمومی مرکز آموزشی، درمانی و تحقیقاتی امام رضا(ع) تبریز، دکتر فیروز طوفان در جلسه ارزیابی عملکرد سال گذشته این مرکز اظهار کرد: شاخص های بیمارستانی مهم ترین عامل نشان دهنده عملکرد بیمارستانی است از این رو ضروری است به طور منظم و در دوره زمانی مشخص مورد بررسی قرار گیرد
.
وی خواستار توجه مدیران بخش ها به موضوع بررسی شاخص های عملکردی شد و افزود: بررسی شاخص های بیمارستانی یکی از مهم ترین وظایف مدیران بخش ها و واحدهای بیمارستان است
.
دکتر طوفان ادامه داد: به منظور استفاده از اطلاعات پردازش شده و شواهد سیستمی در تصمیمات و اقدامات تیم رهبری جهت دسترسی و اطمینان از اینکه تمامی واحدهای بیمارستان به صورت هماهنگ و متوازن در مسیر بهبود و پیشرفت حرکت می کنندلازم است تمامی عملکرد مرکز بصورت شاخص محور برای فرایندهای اصلی، گلوگاه های فرایند ها، تعیین، محاسبه و تفسیر شود تا با مقایسه نتایج پایش عملکرد با نتایج مورد انتظار و اهداف تعیین شده تعیین و اجرای اقدامات اصلاحی برنامه بهبود یا سیاستهای توسعه ای درحوزه های بالینی و غیر بالینی صورت گیرد
.
وی با بیان اینکه شاخص ها در واقع برای اندازه گیری میزان دستیابی به آرمان ها یا اهداف از قبل تعیین شده مرکز مورد استفاده قرار می گیرد گفت: جلسات ارزیابی شاخص ها در اول سال و در نشست های جداگانه با واحدهای بیمارستانی برگزار می شود و نتایج آن در ارتقای شاخص ها ملموس است
.
قابل ذکر است ازمهمترین شاخص های اندازه گیری عملکرد بیمارستانی می توان به مواردی از جمله شاخص های مربوط به عملکرد پرستاری، آموزش در بخش، امور مالی، مدارک پزشکی، نظافت و خدمات، سیستم
HIS- کنترل عفونت، نگهداشت تجهیزات پزشکی، ارتقای کیفیت و... اشاره کرد
.