طرح غربالگری و مدیریت رانندگان پرخطر برای نخستین بار دراستان آذربایجان شرقی و توسط مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیت های حوادث ترافیکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز آغاز شده است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز دکتر جواد احمدیان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در جمع اصحاب رسانه با اعلام خبر فوق، گفت:این طرح که مطالعات آن از چند سال گذشته به عنوان پایلوت در استان آذربایجان شرقی آغازشده است با انجام پروژه های کشوری وبا همکاری ارگان دخیل در این امر همراه بوده و راهکاری های عملیاتی بسیار مناسب و علمی برای کاهش تلفات رانندگی درون و برون شهری ارائه داده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز طرح غربالگری رانندگان پرخطر را گامی بسیار مهم و تعیین کننده در کاهش تعداد تلفات و هزینه های هنگفت به نظام سلامت دانست و یادآور شد: این طرح با هماهنگی و تعامل بین دستگاه های مختلف اجرایی و خدماتی، پلیس راهنمایی و رانندگی و دادستانی مرکز آذربایجان شرقی در دست اجراست که همکاری رسانه ها برای فرهنگ سازی در این زمینه بسیارحائز اهمیت است.
دکتر جواد احمدیان، شناسایی رانندگان پرخطر را عاملی بسیار مهم در کاهش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در کشور دانست و افزود: بر همین اساس و با هماهنگی دادستانی مرکز استان و پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان شرقی این طرح به عنوان پایلوت کشوری از دی ماه آغاز شده است که هدف اصلی از اجرای آن در مرحله اول شناساسی رانندگان پرخطر و سپس معرفی آنها به کلینیک سلامت و ایمنی ترافیک در تبریز است.
وی انجام معاینات سلامت جسمی و روانی توسط متخصصان و شرکت در دوره های آموزشی و برگزاری آزمون را مراحل بعدی غربالگری رانندگان پرخطر اعلام و اظهار کرد: متاسفانه آمارهای مربوط به مرگ ناشی از تلفات رانندگی در کشور و استان روبه افزایش است که یکی از دلایل اصلی آن مربوط به رانندگی های پرخطر است.
وی گفت: فوت سالانه بیش از ۲۰ هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی در ایران را آماری بسیار بالا است که طبق آخرین آمار موجود تعداد تلفات جانی ناشی از تصادفات رانندگی درون و برون شهری در آذربایجان شرقی ازابتدای امسال تاکنون هشت درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.
دکتر جواد احمدیان با تاکید بر همکاری رسانه های گروهی برای فرهنگ سازی در این زمینه، طرح غربالگری رانندگان پرخطر را بسیار مهم خواند ویادآور شد: از رسانه ها انتظار داریم با حساسیت و جدیت خاصی به این موضوع مهم پرداخت کرده واجازه ندهند تعداد اندکی از رانندگان پرخطر با بی احتیاطی خود زمینه ساز فوت ،مصدومیت و معلولیت هموطنان شوند.
وی راه اندازی پویش های گوناگون برای آگاهی آحاد مردم از اجرای طرح غربالگری رانندگان پرخطر از سوی رسانه های گروهی را خواستار شد و ادامه داد: هر چند دستگاه های مختلف اجرایی با این طرح همراهی دارند، اما باید توجه داشت که بدون پیوست فرهنگی و تعامل دقیق و فشرده با رسانه ها، اجرای موفق این طرح میسر نمی شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیماریابی را نخستین مسیر برای شناسایی رانندگان پرخطر عنوان و اضافه کرد: کسانی که با مشکلات جسمی ، روانی وهمچنین اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی اقدام به رانندگی می کنند، جزو گروه های پرخطر به شمار می روند و دراین رابطه کسانی که تکثر تخلفات رانندگی نیز دارند، جزو همین گروه به حساب می آیند.
دکتر احمدیان ایمنی جاده ها و کیفیت فنی و ایمنی خودروها جزو شاخص های مهم اثرگذار در کاهش تصادفات رانندگی دانسته و تصریح کرد:باید توجه داشت که رانندگی پرخطر با هر وسیله نقلیه و درهر معبری می تواند خطرساز شده و منجر به وقوع انواع تصادفات فوتی و جرحی شود.
دکتراحمدیان ابزارهای اجرایی طرح غربالگری رانندگان پر خطر را شامل اعمال محدودیت در رانندگی و ابطال گواهی نامه های رانندگی برشمرد و گفت: در این راستا دادستانی عمومی و انقلاب اسلامی مرکز آذربایجان شرقی همراهی کامل با دانشگاه علوم پزشکی داشته و دستورات لازم را صادر کرده است.
دکترهمایون صادقی بازرگان مدیر مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیت های حوادث ترافیکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این نشست گفت: این مرکزتنها مجموعه علمی کشور برای انجام طرح های تحقیقاتی برای کاهش تصادفات رانندگی است.
وی افزود: امکانات و تجهیزات فنی و علمی مرکز و کلینیک سلامت و ایمنی ترافیک تبریز نمونه ای در ایران ندارد که غربالگری رانندگان پر خطر با جدیدترین شیوه های علمی روز جهانی آنالیز و ارزیابی می شود.
دکتر همایون صادقی بازرگان اظهر کرد: اجرای طرح غربالگری رانندگان پر خطر را برای کاهش تلفات رانندگی در کشور بسیار مهم و تعیین کننده برشمرد .
وی افزود: در صورت موفقیت این طرح، سایر شهرها و استان ها نیز به آن اضافه می شود و طبق تصمیمات کشوری قرار است مشابه کلینیک سلامت و ایمنی ترافیک تبریز در پنج شهر دیگر ایجاد و راه اندازی شود.
دکتر صادقی همچنین با اشاره به تحقیقات انجام شده درباره تلفات سنگین رانندگی در جهان خاطر نشان کرد: مطالعات سال ۲۰۱۸ نشان می دهد سنین ۵ تا ۲۹ سال بیشترین فراوانی را در بین تلفات حوادث رانندگی دارد که این آمار در ایران برای سنین پنج تا ۵۰ سال صدق می کند و در این سنین بیشترین علت مرگ، متعلق به حوادث رانندگی است.
دکترصادقی بازرگان با بیان اینکه تصادفات رانندگی در کل جهان رده هشتم فراوانی مرگ و میرها را به خود اختصاص داده است، یادآور شد: این آمار در ایران رتبه سوم را دارد که بسیار تاسف بار و هشدار دهنده است.
گفتنی است در پایان این نشست اصحاب رسانه از نزدیک با دستگاه های مشابه ساز رانندگی و نحوه آموزش و آزمون رانندگان پرخطر دراین مرکز بازدید کردند.
جهت مشاهده تصاویر کلیک کنید.