دانشگاه علوم پزشکی تبریز در تاریخ ۱۱ و ۱۲ تیرماه ۱۴۰۳ میزبان کارگاه توانمندسازی اساتید مشاور، مدیران و کارشناسان ستادهای امور دانشجویان شاهد و ایثارگر منطقه دو آمایشی بود. این نشست باهدف بررسی مسائل و چالشهای آموزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر و ارائه راهکارهای مناسب برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز؛ دانشگاه علوم پزشکی تبریز در تاریخ ۱۱ و ۱۲ تیرماه ۱۴۰۳ میزبان کارگاه توانمندسازی اساتید مشاور، مدیران و کارشناسان ستادهای امور دانشجویان شاهد و ایثارگر منطقه دو آمایشی بود. این نشست باهدف بررسی مسائل و چالشهای آموزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر و ارائه راهکارهای مناسب برگزار شد.
روز اول نشست با تلاوت قرآن کریم و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. ابتدای برنامه، معاون آموزشی دانشگاه در سخنرانی خود به تجلیل از دستاوردهای علمی درخشان دانشجویان شاهد و ایثارگر پرداخت. وی اظهار داشت که این دانشجویان در مقایسه با میانگین دانشگاه، رتبههای علمی بالاتری را کسب کردهاند. دکتر فرید اعلایی این موفقیت را نشانهای از عزم و اراده قوی این دانشجویان در تحصیل و پیشرفت علمی دانست و قول داد که دانشگاه همواره از آنان حمایت خواهد کرد. وی همچنین بر لزوم توجه ویژه به مسائل و مشکلات این دانشجویان و ارائه راهکارهای مناسب برای رفع چالشهای پیشرو تأکید نمود.
در ادامه برنامه، دکتر احمدیان، رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه نیز در سخنرانی خود به موضوع دانشجویان شاهد و ایثارگر پرداخت. وی با تأکید بر لزوم توانمندسازی این دانشجویان، خاطرنشان کرد که دانشگاه باید امکانات و شرایط مناسبی را برای ارتقای سطح علمی و کسب رتبههای برتر توسط آنان فراهم نماید. دکتر احمدیان همچنین بر ضرورت ایجاد انگیزه و حمایت از این دانشجویان در جهت مشارکت فعال در برنامههای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه تأکید کرد. وی معتقد بود که با اتخاذ تدابیر مناسب، میتوان شاهد کسب موفقیتهای چشمگیر دانشجویان شاهد و ایثارگر در عرصههای علمی و آموزشی باشیم.
در ادامه این نشست دوروزه، آقای هاشمی، معاون اجرایی اداره کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر وزارت بهداشت، به تبیین وضعیت آموزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر در منطقه دو آمایشی پرداخت
.
آقای هاشمی در سخنان خود به ارائه آمار و اطلاعات مربوط به تعداد، رشتههای تحصیلی و عملکرد تحصیلی این دانشجویان در دانشگاههای منطقه پرداخت. وی همچنین به چالشها و مشکلات آموزشی که این دانشجویان با آن مواجه هستند، اشاره کرد
.
آقای هاشمی در ادامه به ارائه پیشنهادها و راهکارهایی برای بهبود وضعیت آموزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر پرداخت. وی بر لزوم همکاری و هماهنگی بیشتر بین وزارت بهداشت و دانشگاهها تأکید کرد تا بتوان با اتخاذ تدابیر مناسب، موانع موجود را برطرف و شرایط مطلوبتری را برای این دانشجویان فراهم نمود.
هم چنین، دکتر رضا محمدی نسب، مدیر امور شاهد و ایثارگران دانشگاه و دبیر کلان منطقه ۲ آمایشی به بررسی طرح استاد مشاور در دانشگاهها پرداخت. این طرح بهعنوان یکی از مهمترین برنامههای آموزشی و پژوهشی دانشگاهها مطرح است و نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی دانشجویان ایفا میکند.
در این نشست، به تشریح قوانین، فرایندها و برنامههای این طرح نیز پرداخته شد. موارد مطرح شده شامل آییننامه طرح، زیرساختهای موردنیاز، منابع و رویههای اجرایی و همچنین نقطهنظرات و پیشنهادهای حاضرین در خصوص بهبود و ارتقای این طرح بود دکتر محمدی نسب با ارائه تحلیلهای کارشناسی، راهکارهای مؤثری را برای تقویت هرچه بیشتر این طرح ارائه نمودند. حاضرین در این نشست، از این فرصت برای تبادل نظر و ارائه پیشنهادهای ارزشمند استفاده کردند تا گامهای مؤثری در راستای بهبود و ارتقای طرح استاد مشاور برداشته شود.
در بخش مهمی از نشست، دکتر شالچی بهعنوان مدرس این برنامه به بررسی مسائل و مشکلات دانشجویان شاهد و ایثارگر پرداخت. وی در این راستا به موضوعات کلیدی همچون بحثهای انگیزشی، اضطراب آزمونها، جلب مشارکت دانشجویان در فعالیتهای آموزشی و فرهنگی و همچنین تکنیکهای مشاوره توسط اساتید مشاور اشاره کرد
.
دکتر شالچی با تأکید بر اهمیت این موضوعات در پیشرفت تحصیلی و رفع مشکلات دانشجویان شاهد و ایثارگر، به تشریح چالشها و راهکارهای مناسب در این زمینه پرداخت. وی بیان داشت که ایجاد انگیزه و امید در این دانشجویان میتواند نقش مهمی در افزایش تلاش و موفقیت آنان داشته باشد. همچنین کاهش اضطراب آزمونها از طریق مشاورههای روانشناختی و تکنیکهای مدیریت استرس، میتواند در بهبود عملکرد تحصیلی این دانشجویان مؤثر باشد
.
دکتر شالچی همچنین بر اهمیت جلب مشارکت دانشجویان شاهد و ایثارگر در برنامههای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه تأکید کرد. وی معتقد بود که اساتید مشاور با استفاده از روشهای تشویقی و حمایتی میتوانند نقش مؤثری در افزایش مشارکت این دانشجویان ایفا کنند. در این راستا، تکنیکهای مشاورهای مناسب از جمله مشاوره فردی، گروهی و همچنین برگزاری کارگاههای آموزشی میتواند بسیار کارآمد باشد
.
در ادامه، نظرات و پیشنهادهای میهمانان در خصوص راهکارهای مطرح شده توسط دکتر شالچی اخذ و مورد بررسی قرار گرفت. این تبادل نظر موجب غنای بیشتر بحثها و ارائه راهکارهای کاربردیتر برای رفع چالشهای دانشجویان شاهد و ایثارگر گردید.
در ادامه نشست، نمایندگان معاونت آموزشی و رابطین آموزشی به بررسی چالشهای حوزه آموزشی در ارتباط با دانشجویان شاهد و ایثارگر پرداختند
.
دکتر علی شایان فر، عضو هیئتعلمی دانشکده و از اساتید مشاور دانشگاه به تبیین مسائل و مشکلات این دسته از دانشجویان در فرایندهای آموزشی پرداخت. موارد مطرح شده شامل
: - تطبیق برنامههای آموزشی با شرایط خاص دانشجویان شاهد و ایثارگر
- ارائه تسهیلات و امکانات ویژه برای این دانشجویان
- هماهنگی با واحدهای مختلف دانشگاه برای رفع موانع آموزشی
همچنین، آقای مهندس زرین نماینده رابطین آموزشی به تشریح قوانین و مقررات آموزشی مرتبط با دانشجویان شاهد و ایثارگر پرداخت. در این زمینه، همکاران اداره کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر وزارت بهداشت به ارائه توضیحات تکمیلی پرداختند
.
این بخش از نشست به بررسی چالشها و ارائه راهکارهای مناسب برای بهبود شرایط آموزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر اختصاص داشت تا بتوان در راستای تحقق عدالت آموزشی و رفع موانع پیش روی این دسته از دانشجویان گامهای مؤثری برداشت.در روز دوم و پایانی این نشست دوروزه، اساتید و اعضای هیئتعلمی دانشگاه، همچنین مدیران و معاونین آموزشی به بیان نقطهنظرات و پیشنهادهای خود در خصوص مباحث مطرح شده پرداختند. این افراد باتوجهبه تجربیات و دانش خود در زمینه آموزش، به ارائه راهکارهای مناسب برای رفع چالشهای دانشجویان شاهد و ایثارگر پرداختند
.
در این بخش، اساتید به طور تفصیلی به موضوعاتی همچون چگونگی افزایش انگیزه تحصیلی، کاهش اضطراب آزمونها، بهبود مشارکت در فعالیتهای آموزشی و فرهنگی و همچنین نحوه ارائه مشاورههای تخصصی توسط اساتید مشاور پرداختند. آنها با ارائه تجربیات موفق خود در این زمینهها، راهکارهای کاربردی و قابلاجرا را مطرح کردند
.
مدیران و معاونین آموزشی نیز در این بخش به بیان نقش و مسئولیتهای دانشگاه در حمایت از دانشجویان شاهد و ایثارگر پرداختند. آنها بر لزوم تخصیص امکانات و منابع مناسب، ایجاد سیاستهای حمایتی و همچنین هماهنگی بین واحدهای مختلف دانشگاه برای ارائه خدمات بهتر به این دانشجویان تأکید کردند
.
در نهایت، دکتر رضا محمدی نسب، مدیر امور شاهد و ایثارگران دانشگاه و دبیر منطقه دو آمایشی با جمعبندی مباحث و پیشنهادهای ارائه شده، مصوبات نهایی این نشست دوروزه را قرائت و اعلام نمود. این مصوبات شامل راهکارهای عملیاتی برای بهبود وضعیت آموزشی و رفاهی دانشجویان شاهد و ایثارگر در کلان منطقه ۲ آمایشی کشور بود.
در پایان این نشست دوروزه، برگزارکنندگان و شرکتکنندگان ابراز امیدواری کردند که این برنامه بتواند گام مؤثری در جهت ارتقا و نیز رفع چالشهای آموزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر باشد.
این امیدواری ناشی از مباحث مفصل و راهکارهای عملیاتی بود که در طول این نشست مطرح و بررسی شده بود. باتوجهبه تخصص و تجربه اساتید، مدیران و معاونین آموزشی حاضر در این برنامه، انتظار میرفت که نتایج و مصوبات آن بتواند به طور ملموس در بهبود وضعیت آموزشی و پژوهشی دانشجویان شاهد و ایثارگر مؤثر باشد.
برگزارکنندگان نشست معتقد بودند که با اجرای دقیق و پیگیری مستمر مصوبات این جلسه، میتوان شاهد کاهش چشمگیر مشکلات این دانشجویان و ارتقای سطح موفقیتهای تحصیلی آنان در دانشگاه باشیم. همچنین انتظار میرفت که این اقدامات، انگیزه و امید را در بین دانشجویان شاهد و ایثارگر افزایش داده و زمینهساز کسب دستاوردهای علمی بیشتر آنان گردد.
در مجموع، برگزاری این نشست دوروزه و ارائه راهکارهای عملیاتی در آن، گامی مهم و امیدبخش در جهت رفع چالشهای آموزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر محسوب میشد.
جهت مشاهده تصاویر
کلیک کنید.