دوره بازآموزی یکروزه آشنایی با مفاهیم اعتبار بخشی با رویکرد توانمندسازی گروه های هدف در حوزه استانداردهای اعتباربخشی بیمارستانها به میزبانی اداره نظارت و اعتبار بخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دکتر جواد احمدیان رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در دوره بازآموزی یکروزه آشنایی با مفاهیم اعتبار بخشی که با حضور روسا، مدیران، کارشناسان بهبود کیفیت، کارشناسان اعتبار بخشی بیمارستانها و مشمولین اموزش مداوم دارای پروانه فعالیت در گروههای پزشکی و پیراپزشکی روز سه شنبه، ششم شهریور ماه 1403 در تالار شهید شایانمهر دانشکده پزشکی برگزار شد با بیان اینکه به همت اساتید و همکاران دانشگاه علوم پزشکی تبریز استان آذربایجان شرقی پیشرو در اعتبار بخشی کشور است گفت: در اعتبار بخشی حفظ ارتقاء سلامت جامعه و تعالی آن یک امر مهم است.
وی هدف از برگزاری این دوره بازآموزی را آشنایی بیشتر و توانمند سازی بیمارستانها و کارشناسان و گروه های هدف پزشکی در حوزه استانداردهای اعتبار بخشی بیمارستان ها پیرو دستور معاونت درمان وزارت مبنی بر برگزاری کنفرانس های ادواری آشنایی با مفاهیم اعتباربخشی و الزامات نظارت بر درمان دانسته و افزود: اگر فعالیتی در خصوص حفظ سلامتی یک فردی انجام می شود مانند اینست که یک جامعه نجات داده شده است و خدمتی که در نظام سلامت بدرستی انجام می شود حتما با اعتبار بخشی منظم، همه جانبه و بصورت مداوم همراه خواهد بود و با کمترین هزینه بیشترین خدمت و رضایت جامعه از سیستم سلامت حاصل می شود.
وی در خاتمه اظهار کرد: در راس هرم اعتبار بخشی مدیران و پزشکان قراردارند که باید در مدیریت خود نگاه اعتبار بخشی داشته باشند تا کیفیت خدمات ارائه شده از لحاظ تصمیم گیری های کلان چندین برابر شود.
در این جلسه دکتر علی عبادی مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص رسالت و چشم انداز، تعیین اهداف کلان و اهداف اختصاصی در بیمارستان و برنامه استراتژیک و برنامه عملیاتی در بیمارستان با بیان اینکه در اعتبار بخشی از بعد برنامه ریزی باید تلاش و کوشش بیشتری انجام شود گفت: در اعتبار بخشی نیز قانون از جزئیات به کلیات رسیدن صدق می کند و باید هدف و فلسفه اعتبار بخشی را درک کرده و نقاط ضعف و قوت خوب سنجیده شود.
وی با تعریف کلی و تشریح برنامه ریزی، استراتژی، سیاستهای اصلی، و ... هدف اختصاصی از اعتبار بخشی در بیمارستانها را ارتقاء مستمرکیفیت خدمات بالینی ( خدما ت پزشکی ، خدمات پرستاری، خدمات پاراکلینیکی) و غیر بالینی، ارتقای ایمنی بیمار و مدیریت منابع اعلام کرد و افزود: دید استراتژیک و تدوین مدل برنامه ریزی استراتژیک برای هر سازمان، مؤسسه و کشوری یک ضرورت حیاتی محسوب می شود.
دکتر علی جنتی استاد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این جلسه با تشریح مدیریت کیفیت، استفاده بهینه از ظرفیت های بیمارستان، مدیریت هزینه ها و تامین منابع مالی ، برنامه ریزی جهت ارتقاء سلامت و مدیریت بحران گفت: درک، ایجاد، حفظ و بهبود کیفیت یکی از دغدغه های امروز در تمام نظام های سلامت دنیاست.
وی ادامه داد: مدیریت هزینهها و تأمین منابع مالی در بیمارستانها یکی از جنبههای حیاتی برای حفظ کارایی و ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی است.
دکتر جنتی با تشریح راهکارهای لازم برای ارتقاء و بهره وری در بیمارستانها، جنبه های های کلیدی برای برنامه ریزی ارتقاء سلامت در بیمارستان و ... افزود: داشتن برنامه مدیریت بحران و استفاده از منابع معتبر و مطالعات علمی میتواند به بهبود عملکرد بیمارستانها در مواجهه با بحرانها کمک کند.
دکتر معصومه قلی زاده از اساتید گروه آموزشی مدیریت و سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این جلسه با تشریح آشنایی با مفاهیم کلیدی در اعتبار بخشی، اهمیت و ضرورت نظارت بر اجرای قوانین، قوانین و مقررات و دستورالعمل ها در خصوص اعتبار بخشی و فنون و تکنیکهای تسهیل سازی در بکار گیری قوانین و مقررات گفت: از تسهیل کننده های اجرای قوانین اعتباربخشی در بیمارستانها مشارکت کارکنان، مدیریت تغییر، حمایت مالی، آموزش و آگاهی و ... است.
وی در خاتمه سخنانش گفت: اعتبار بخشی هدف نیست بلکه ابزاری سیستماتیک و مؤثر برای بهبود خدمات تشخیصی درمانی و ارتقاء ایمنی بیمار است.
مریم حسنی مسئول دفتر بهبود کیفیت و اعتبار بخشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این جلسه با تشریح اهمیت آشنایی با ماهیت شاخص های عملکردی، شاخص های بیمارستانی، فرایندها و کمیته های بیمارستانی و اهمیت اعتبار بخشی گفت: اندازه گیری، اساس و پایه های مدیریت را ایجاد می کند و اطلاعات هم یکی از اساسی ترین اجزای سیستم های استاندارد و کیفیت است.
وی با تعریف انواع شاخص ها و انواع معیارهای آن گفت: شاخص های کلیدی عملکرد، معیارهای اصلی موفقیت استراتژیک را تعریف و مناطق قابل بهبود را معرفی می کنند.
مسئول دفتر بهبود کیفیت و اعتبار بخشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز جمع آوری و تجزیه و تحلیل آمارها در هر بیمارستانی را با دو هدف فراهم نمودن اطلاعات مورد نیز جهت اداره کردن بیمارستان و مراقبت از بیماران و فراهم کردن گزارشات مورد نیاز دستگاه های مافوق و سایر دستگاه ها و افراد مجاز اعلام کرد.
وی با تعریف کلی و تشریح برنامه ریزی، استراتژی، سیاستهای اصلی، و ... هدف اختصاصی از اعتبار بخشی در بیمارستانها را ارتقاء مستمرکیفیت خدمات بالینی ( خدما ت پزشکی ، خدمات پرستاری، خدمات پاراکلینیکی) و غیر بالینی، ارتقای ایمنی بیمار و مدیریت منابع اعلام کرد و افزود: دید استراتژیک و تدوین مدل برنامه ریزی استراتژیک برای هر سازمان، مؤسسه و کشوری یک ضرورت حیاتی محسوب می شود.
دکتر علی جنتی استاد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این جلسه با تشریح مدیریت کیفیت، استفاده بهینه از ظرفیت های بیمارستان، مدیریت هزینه ها و تامین منابع مالی ، برنامه ریزی جهت ارتقاء سلامت و مدیریت بحران گفت: درک، ایجاد، حفظ و بهبود کیفیت یکی از دغدغه های امروز در تمام نظام های سلامت دنیاست.
وی ادامه داد: مدیریت هزینهها و تأمین منابع مالی در بیمارستانها یکی از جنبههای حیاتی برای حفظ کارایی و ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی است.
دکتر جنتی با تشریح راهکارهای لازم برای ارتقاء و بهره وری در بیمارستانها، جنبه های های کلیدی برای برنامه ریزی ارتقاء سلامت در بیمارستان و ... افزود: داشتن برنامه مدیریت بحران و استفاده از منابع معتبر و مطالعات علمی میتواند به بهبود عملکرد بیمارستانها در مواجهه با بحرانها کمک کند.
دکتر معصومه قلی زاده از اساتید گروه آموزشی مدیریت و سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این جلسه با تشریح آشنایی با مفاهیم کلیدی در اعتبار بخشی، اهمیت و ضرورت نظارت بر اجرای قوانین، قوانین و مقررات و دستورالعمل ها در خصوص اعتبار بخشی و فنون و تکنیکهای تسهیل سازی در بکار گیری قوانین و مقررات گفت: از تسهیل کننده های اجرای قوانین اعتباربخشی در بیمارستانها مشارکت کارکنان، مدیریت تغییر، حمایت مالی، آموزش و آگاهی و ... است.
وی در خاتمه سخنانش گفت: اعتبار بخشی هدف نیست بلکه ابزاری سیستماتیک و مؤثر برای بهبود خدمات تشخیصی درمانی و ارتقاء ایمنی بیمار است.
مریم حسنی مسئول دفتر بهبود کیفیت، نیز در این جلسه با تشریح اهمیت آشنایی با ماهیت شاخص های عملکردی، شاخص های بیمارستانی، فرایندها و کمیته های بیمارستانی و اهمیت اعتبار بخشی گفت: اندازه گیری، اساس و پایه های مدیریت را ایجاد می کند و اطلاعات هم یکی از اساسی ترین اجزای سیستم های استاندارد و کیفیت است.
وی با تعریف انواع شاخص ها و انواع معیارهای آن گفت: شاخص های کلیدی عملکرد، معیارهای اصلی موفقیت استراتژیک را تعریف و مناطق قابل بهبود را معرفی می کنند.
مسئول دفتر بهبود کیفیت، جمع آوری و تجزیه و تحلیل آمارها در هر بیمارستانی را با دو هدف فراهم نمودن اطلاعات مورد نیاز جهت اداره کردن بیمارستان و مراقبت از بیماران و فراهم کردن گزارشات مورد نیاز دستگاه های مافوق و سایر دستگاه ها و افراد مجاز اعلام کرد.
جهت مشاهده تصاویر کلیک کنید.