هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تبریز روز شنبه در دانشکده پیراپزشکی، با بررسی چالشهای ساختاری و آموزشی این دانشکده، راهکارهای ارتقای کیفیت آموزش بالینی، توسعه زیرساختهای آزمایشگاهی و تقویت پژوهشهای بینرشتهای را مورد بحث قرار داد و دستورات اجرایی صادر کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز،جلسه هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تبریز روز شنبه ۵ مهرماه با حضور دکتر احمدرضا جودتی، رئیس دانشگاه، معاونان آموزشی، تحقیقات و فناوری، درمان، توسعه منابع، فرهنگی و دانشجویی، همراه با رؤسای گروههای آموزشی و مدیران دانشکده پیراپزشکی در این دانشکده برگزار شد.
به گزارش فوق این جلسه با هدف بررسی وضعیت کنونی، شناسایی چالشهای ساختاری و عملیاتی و تدوین راهبردهای تخصصی برای ارتقای سطح آموزش و پژوهش در رشتههای پیراپزشکی برگزار شد.
تمرکزبر چالشهای آموزشی و پژوهشی رشتههای پیراپزشکی در ابتدای جلسه، گزارشهای تفصیلی از وضعیت آموزشی، ظرفیتهای پذیرش، نسبت استاد به دانشجو، وضعیت آزمایشگاهها، کارگاههای عملی و همچنین سطح مشارکت دانشجویان در پروژههای پژوهشی ارائه شد.
همچنین به کمبودهای زیرساختی در برخی رشتههای تخصصی مانند رادیولوژی، فیزیوتراپی وعلوم آزمایشگاهی اشاره شد که میتواند تأثیر مستقیمی بر کیفیت خروجیهای آموزشی و آمادگی فارغالتحصیلان برای بازار کار داشته باشد.
دراین جلسه ضمن تاکید بر اینکه دانشکده پیراپزشکی باید با تطبیق برنامههای درسی با آخرین استانداردهای و همچنین بازنگری در ساختارهای آموزشی، گام مؤثری در جهت ارتقای کیفیت آموزش بردارد، پیشنهاد شد همکاریهای پژوهشی بینرشتهای با سایر دانشکدههای دانشگاه بهویژه دانشکدههای پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در حوزههایی مانند سلامت دیجیتال، مهندسی بافت و فناوریهای تشخیصی تقویت شود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه نیز با اشاره به ضرورت افزایش تولید علم کاربردی در حوزه پیراپزشکی، خواستار تسهیل دسترسی گروههای پژوهشی دانشکده به منابع مالی داخلی و بینالمللی، همچنین تقویت شبکههای همکاری با مراکز درمانی و صنعت سلامت شد.
دکتر احمدرضا جودتی با بیان اینکه «ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش در رشتههای پیراپزشکی یکی از اولویتهای استراتژیک دانشگاه در چارچوب برنامه پنجم و ششم توسعه است»، خواستار تشکیل کمیته ویژه فنی-آموزشی برای بازنگری برنامههای درسی رشتههای پیراپزشکی، ارزیابی دقیق ظرفیتهای فیزیکی و تجهیزات آزمایشگاهی دانشکده و ارائه گزارش فنی جامع ؛تسهیل همکاریهای بالینی با مراکز آموزشی ،درمانی وابسته به دانشگاه برای تقویت دورههای کارآموزی دانشجویان؛ طراحی برنامههای انگیزشی برای جذب نیروهای جوان و مستعد در حوزه پژوهشهای پیراپزشکی شد.
رئیس دانشگاه در پایان تأکید کرد که با توجه به نقش کلیدی نیروهای پیراپزشکی در ارائه خدمات سلامت به جامعه بهویژه در مناطق محروم و روستایی ،سرمایهگذاری بر روی کیفیت آموزش این رشتهها نهتنها یک ضرورت آموزشی، بلکه یک الزام سیاستگذاری در نظام سلامت محسوب میشود.