در 6 ماهه سال جاری بیش از ۲۰ هزار تماس غیرواقعی با اورژانس جان بیماران را تهدید کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
، مزاحمتهای تلفنی مکرر و بیمورد برای شماره امدادرسانی اورژانس (۱۱۵)، به یک معضل جدی و بحرانی تبدیل شده که به طور مستقیم امدادرسانی به موقع به بیماران و مصدومان را مختل کرده و جان انسانها را به طور مستقیم به خطر میاندازد.
بر اساس آمارهای اعلام شده توسط اورژانس استان ، در شش ماهه نخست سال جاری، بیش از ۲۰ هزار مورد تماس مزاحمت تلفنی در سامانه اورژانس ۱۱۵ ثبت شده است.
این حجم عظیم از تماسهای غیرواقعی، با اشغال مداوم خطوط حیاتی ۱۱۵
، موجب تأخیر اساسی در پاسخگویی به تماسهای واقعی شده و در نتیجه، حجم کار عملیاتی اورژانس را به شکل مصنوعی افزایش داده، سرعت انجام مأموریتهای حیاتی را به شدت کاهش داده و زمان طلایی امدادرسانی را از بین برده است.
این گزارش تأکید میکند که تماسهای مزاحمان تلفنی در حین اینکه ضبط میشوند، قابل پیگیری قانونی بوده و در وهله اول، برای تماسگیرندگان پیامک هشدار ارسال و در مرحله بعد خطوط تلفن مزاحمین مسدود می شود.
در صورت تداوم مزاحمتها
، طبق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی، مرتکب به شش ماه حبس محکوم خواهد شد. این قانون صریحاً مجازات مزاحمت تلفنی را برای کلیه نیروهای خدماترسان از جمله اورژانس، آتشنشانی و سایر دستگاههای امدادی، تعیین کرده است.
در پایان این گزارش اورژانس استان اعلام کرد : یکی از مهمترین و اساسیترین چالشهای اورژانس ۱۱۵ در خدمترسانی مؤثر و بهینه به شهروندان، همین مسئله سوءاستفاده از خطوط اضطراری است که نیازمند افزایش آگاهی عمومی و برخورد قاطع قانونی با متخلفین است تا اطمینان حاصل شود هر تماسی که با ۱۱۵ گرفته میشود، تلاشی برای نجات جان یک انسان در معرض خطر باشد.