تاریخ : چهارشنبه 30 مهر 1404
کد 21143

در مرکز آموزشی، درمانی شهداء تبریز برگزار شد؛

متحول ساختن مهارت‌های ارتوپدی کارآموزان، با نوآوری آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز

جهش نوآورانه در آموزش پزشکی تبریز کارآموزان ارتوپدی با طرح دانش‌پژوهی به سطح جدیدی از مهارت رسیدند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در راستای رسالت همیشگی این دانشگاه مبنی بر ارتقاء بی‌وقفه کیفیت آموزش عملی دانشجویان، گروهی از اساتید برجسته گروه ارتوپدی، دکتر شهاب مهدی پور، دکتر اصغر علمی و دکتر علیرضا روحانی با همفکری و همکاری مؤثر واحد توسعه آموزش بالینی مرکز آموزشی درمانی شهدا، یک کلاس آموزشی تحول‌آفرین را طراحی و به اجرا درآوردند.

این اقدام در پی نتایج بررسی‌های دقیق صورت گرفته بر آزمون‌های صلاحیت بالینی شکل گرفت؛ جایی که مشخص شد کارآموزان پزشکی در ایستگاه‌های تخصصی مربوط به معاینات ارتوپدی دست، نیازمند تقویت مهارت‌های عملی هستند. این نیاز به نقطه عطفی برای خلق یک راه‌حل بنیادین تبدیل شد.

اساتید دانشکده با الهام از روش‌های نوین آموزشی بین‌المللی، یک طرح دانش‌پژوهی نوآورانه را پایه‌ریزی کردند. این طرح با جایگزینی یادگیری منفعلانه، دانشجویان را در کانون یادگیری فعال قرار داد.

در این متد جدید، دانشجویان با ایفای نقش‌های کلیدی همچون طراح سناریوی بالینی، بیمارنما، معاینه‌گر و داور، مستقیماً در فرآیند آموزش درگیر شدند.

در اجرای طرح: شروع با واقعیت: یک کیس بالینی استاندارد و پیچیده (نظیر آسیب‌های پیشرفته تاندون یا عصب دست) به‌عنوان نقطه شروع ارائه شد.

یادگیری عملی فوری: دانشجویان در گروه‌های کوچک، نقش‌ها را ایفا کردند؛ بیمارنماها علائم را با دقت شبیه‌سازی کردند و معاینه‌گرها در محیطی امن، مهارت‌های تشخیصی خود را به بوته آزمایش گذاشتند.

و در نتیجه ارزیابی سازنده: عملکرد هر گروه توسط تیم داوری متشکل از همتایان و با استفاده از چک‌لیست‌های دقیق و ساختاریافته ارزیابی شد که خود، تمرینی عالی برای تفکر انتقادی بود و تکمیل با تجربه استاد: در گام نهایی، استاد با جمع‌بندی هوشمندانه و ارائه بازخوردهای کلیدی، درک عمیق‌تری از مفاهیم پیچیده فراهم آورد.

این فرآیند تعاملی و پویا، نه تنها افزایش چشمگیری در مهارت‌های عملی معاینه دانشجویان ایجاد کرد، بلکه مهارت‌های حیاتی مانند کار تیمی، تفکر انتقادی و خودارزیابی حرفه‌ای را نیز در آن‌ها تقویت کرد.

بر اساس شواهد علمی روز دنیا که اثربخشی شبیه‌سازی بیمار در آموزش مهارت‌های بالینی را تایید می‌کنند، این طرح پیشگامانه در دانشگاه علوم پزشکی تبریز، نه تنها یک راهکار موقت، بلکه یک الگوی آموزشی پایدار برای آینده است. اکنون، با اجرای موفقیت‌آمیز این نوآوری در مرکز آموزشی درمانی شهدا، انتظار می‌رود شاهد تربیت نسل جدیدی از فارغ‌التحصیلان با کیفیت تشخیص و درمان بی‌نظیر باشیم و نقش تبریز به عنوان قطب آموزش عالی پزشکی تثبیت شود.

جهت مشاهده تصاویر کلیک کنید.

 
 
  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 30 مهر 1404