رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در آیین افتتاحیه نشست سراسری معاونان آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور، با اشاره به چالشهای موجود در نظام ارزیابی آموزشی، بر لزوم بازنگری در روند برگزاری آزمونهای ارتقا و بُرد تأکید کرد و خواستار کاهش حاشیهها و افزایش عدالت آموزشی در این فرایند شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در آیین افتتاحیه نشست سراسری معاونان آموزشی دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی کشور که با حضور معاون آموزشی وزارت بهداشت، مدیران حوزه آموزش، و معاونان آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور برگزار شد، دکتر احمدرضا جودتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ضمن خیرمقدم به حاضران، بر اهمیت بازنگری در نظام سنجش و ارزیابی آموزشی تأکید کرد.
وی با اشاره به ضرورت ارزیابی اثربخش آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی گفت: یکی از معیارهای واقعی کیفیت آموزش، توان اشتغال فارغالتحصیلان است. تجربه ما نشان میدهد که بیشتر دانشجویان رشتههای پزشکی، پرستاری و مامایی حداکثر تا دو سال پس از فراغت از تحصیل وارد بازار کار میشوند. بنابراین میتوان شاخص اشتغال را بهعنوان یکی از معیارهای سنجش کیفیت آموزشی در نظر گرفت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه با اشاره به چالشهای longstanding آزمونهای ارتقا و بُرد اظهار داشت: مسئله امتحانات ارتقا و بُرد از سه دهه پیش تاکنون یکی از دغدغههای اصلی آموزش پزشکی بوده است. متأسفانه هر ساله شاهد گلایههایی از داوطلبان هستیم، بهویژه در بخش شفاهی که برخی از نتایج باعث ایجاد شبهه و حاشیه میشود.
وی افزود: باید روندی عادلانه، شفاف و علمی در این آزمونها طراحی شود تا هم انگیزه اساتید و دانشجویان افزایش یابد و هم حاشیهها به حداقل برسد و هدف اصلی باید ارتقای کیفیت آموزش و تضمین عدالت آموزشی باشد، نه ایجاد نگرانی یا ابهام.
دکتر جودتی در پایان از معاونت آموزشی وزارت بهداشت و برگزارکنندگان نشست قدردانی کرد و گفت: از دکتر سید جلیل حسینی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، و از همه مدیران و مسئولان بهویژه در دانشگاه علوم پزشکی تبریز که میزبانی این نشست ملی را بر عهده داشتند، صمیمانه سپاسگزارم و برای همه دستاندرکاران حوزه آموزش و سلامت آرزوی توفیق و بهروزی دارم.