تاریخ : جمعه 23 آبان 1404
کد 21238

دکترظفرقندی وزیربهداشت درمان وآموزش پزشکی در اجلاس معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشوردر تبریز؛

آموزش پزشکی، اساس طراحی سلامت آینده کشور است؛ چه از نظر کمیت و چه از نظر کیفیت

در دومین روز از نشست معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد، دکتر محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به‌صورت وبیناری در جمع معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی سخن گفت و بر ضرورت تحول مسئله‌محور در نظام آموزش علوم پزشکی کشور تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز دکترمحمدرضا ظفرقندی در آغاز سخنان خود با اشاره به اهمیت آموزش پزشکی در تضمین سلامت آینده جامعه گفت: « آموزش پزشکی، اساس طراحی سلامت آینده کشور است؛ چه از نظر کمیت و چه از نظر کیفیت. خوشبختانه از نظر کمی از اهداف برنامه هفتم توسعه جلوتر هستیم، اما این به‌تنهایی کافی نیست و چالش‌های کیفی همچنان پابرجاست.» وی با اشاره به آمار موجود افزود: «در حال حاضر بیش از ۱۷۵ هزار پزشک فعال و حدود ۷۵ هزار دانشجوی پزشکی در حال تحصیل در کشور داریم؛ بنابراین در آینده نزدیک، مجموع پزشکان به ۲۵۰ هزار نفر خواهد رسید. این رقم، معادل حدود ۲.۷ پزشک به ازای هر هزار نفر جمعیت است، که از هدف برنامه هفتم فراتر رفته‌ایم.» با این حال، وزیر بهداشت تاکید کرد که افزایش کمی پزشکان به‌تنهایی پاسخگوی نیاز مناطق محروم نیست و افزود: «این تصور نادرستی است که با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو می‌توان مشکل مناطق کم‌برخوردار را برطرف کرد؛ در حالی‌که راه‌حل واقعی در طراحی سازوکارهای بومی و منطقه‌ای نهفته است.» دکتر ظفرقندی با بیان اینکه شکاف میان «برنامه‌ریزی‌های تئوریک» و «واقعیت اجرایی» یکی از معضلات اصلی آموزش پزشکی کشور است، گفت: «ما باید از مرحله‌ی طرح‌های نظری عبور کنیم و به سمت برنامه‌های مسئله‌محور و اجرایی حرکت کنیم. در حال حاضر، رشته‌هایی مانند بیهوشی، طب اورژانس، و اطفال با کاهش ورودی مواجه‌اند و در برخی استان‌ها، برنامه‌های دستیاری در آستانه تعطیلی قرار دارند.» وی خواستار تدوین برنامه‌های زمان‌بندی‌شده (Action Plan) برای اجرای مصوبات آموزشی شد و افزود: «هر طرح و تصمیم آموزشی باید با پیوست اجرایی مشخص و جدول زمان‌بندی همراه باشد تا مسیر تحقق آن قابل پیگیری باشد.» وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش به ضرورت تحول در شیوه‌های ارزیابی علمی و مهارتی اشاره کرد و گفت: «آزمون‌های سنتی چهارگزینه‌ای نمی‌توانند توانمندی واقعی پزشکان را بسنجند. باید به سمت مدل‌های نوین مانند آزمون‌های OSCE، PMP و ارزشیابی‌های مهارت‌محور حرکت کنیم تا عدالت آموزشی و کیفیت علمی تضمین شود.» او همچنین با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی طی سال‌های اخیر، بر لزوم بازنگری در تطبیق ظرفیت‌ها با زیرساخت‌های آموزشی، فیزیکی و رفاهی دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: «حل این چالش‌ها صرفاً با بخشنامه ممکن نیست. باید از مسیر گفت‌وگو و همکاری نزدیک دانشگاه‌ها با استانداری‌ها، نهادهای استانی و سایر تصمیم‌سازان حرکت کنیم تا راهکارهای محلی و پایدار ایجاد شود.» دکتر ظفرقندی همچنین به نقش اخلاق حرفه‌ای و تربیت پزشک مردم‌مدار اشاره کرد و افزود: «اگر در مسیر آموزش نتوانیم روحیه انسان‌دوستی، مسئولیت‌پذیری و تعلق ملی را در دانشجویان تقویت کنیم، نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد شد. آموزش پزشکی باید پزشکانی متعهد، دلسوز و مردم‌دوست تربیت کند.» در پایان، وزیر بهداشت از تلاش‌های دانشگاه علوم پزشکی تبریز در برگزاری این نشست قدردانی کرد و ابراز امیدواری نمود که جمع‌بندی مسائل، چالش‌ها و پیشنهادهای دانشگاه‌ها در قالب طرح‌های اجرایی مشخص به معاونت آموزشی وزارت بهداشت منتقل شود تا مبنای تصمیم‌سازی‌های کلان قرار گیرد.
  • نوشته شده
  • در جمعه 23 آبان 1404