تاریخ : پنجشنبه 24 مرداد 1398
کد 9304

کنفرانس کشوری آموزش پاسخگو در تبریز برگزار شد

کنفرانس یک روزه آموزش پزشکی پاسخگو با حضور نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ، روسای دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان، ایران وتبریز ،معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، مدیران ومسئولین وزارتی ، اساتید و دانشجویان در تالار شهید شایان مهر دانشگاه علوم پزشکی تبریز، برگزار شد.

کنفرانس یک روزه آموزش پزشکی پاسخگو با حضور نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ، روسای دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان، ایران وتبریز ،معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، مدیران و مسئولین وزارتی ، اساتید و دانشجویان در تالار شهید شایان مهر دانشگاه علوم پزشکی تبریز، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، دکتررضا غفاری – دبیر علمی دبیرخانه دائمی آموزش پزشکی پاسخگو در این کنفرانس، اظهار کرد: موضوع آموزش پزشکی پاسخگو موضوع ناآشنایی نبوده و از زمان ایجاد دانشگاه های پزشکی مطرح شده است.

وی با اشاره به فعالیت های یک ساله این دبیرخانه، بیان کرد: برگزاری این کنفرانس در سال گذشته منجر به صدور یک بیانیه 20 ماده ای و راه اندازی دبیرخانه دائمی آموزش پزشکی پاسخگو جهت پیگیری و عملیاتی سازی نتایج مصوبات این کنفرانس در آموزش پزشکی کشور شد.

غفاری افزود: کنفرانس امروز یک ویژگی متفاوت با سال قبل داشته و آن پرداختن به پژوهش پاسخگو است.

یک استاد پیشکسوت آموزش پزشکی کشور نیز در این کنفرانس، اظهار کرد: هم زمان با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تشکیل وزارت بهداشت، پروژه بین المللی و برجسته مراقبت های اولیه بهداشتی (PHC) در دنیا به ثمر رسیده و این موضوع به عنوان یک بستر مهم در اختیار ما قرار گرفته شد.

دکترابوالقاسم امینی با اشاره به مثلث پاسخگویی در آموزش پزشکی، بیان کرد: نیاز، تقاضا و پاسخ سه راس این مثلث بوده و یک مدیر پاسخگو باید هنر شناسایی نیاز، تبدیل نیاز به تقاضا و پاسخ به نیاز و تقاضا را به موقع داشته باشد.

وی افزود: یک مدیر پاسخگو پاسخگویی جامع، کیفی، به هنگام، به نیاز و خواست مردم و مراجعین برای ارتقای سلامت، آگاهی، توانمندی و شکوفایی جامعه را دارد.

این استاد آموزش پزشکی با اشاره به سطوح مدیریت، گفت: وزارت و دانشگاه از سیستم آموزش عالی، دانشکده و مراکز از سیستم موسسات آموزش عالی و گروه های آموزشی و بخش های بالینی از سیستم بخش های اجرایی، سطوح مدیریتی این نظام محسوب می شوند.

وی با اشاره به رویکرد های برنامه ریزی و مدیریت در آموزش، بیان کرد: مدیران باید ساختارگرا، فرآیند گرا و دستاورد گرا بوده و منظور از ساختار گرا بودن تمرکز بر درونداد ها، کمیت گرایی و نزدیک بینی و راه اندازی است.

دکترامینی افزود: فرآیند گرا بودن مدیران به معنای تمرکز بر کیفیت اجرا، شیوه های تدریس و آزمون ، پایان نامه و مقاله است؛ همچنین دستاورد گرا بودن به معنای تمرکز بر نیازهای جامعه، فلسفه یادگیری نتایج، توانمندی رفتار حرفه ای و رضایت دانش آموختگان است.

وی با اشاره به چالش های کلی پاسخگویی مدیران، اظهار کرد: سیاسی و کوتاه مدت بودن زمان مدیریت، تعارض قدرت و خدمت، ساختارگرایی، رابطه سالاری، تمرکز گرایی سنتی و نظام اداری و کارشناسی نا کارآمد از چالش های پیش روی مدیران است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر فعالیت یا توسعه ای معادل با پاسخگویی نبوده و این نظام بیشتر از مدیران مدعی پاسخگویی،  نیازمند نظام مدیریتی پاسخگو است.

  • نوشته شده
  • در پنجشنبه 24 مرداد 1398