تاریخ : دوشنبه 1 مهر 1398
کد 9502

شروع اولین روز دانش آموزان شهرستان اهر با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز

علاوه بر سه توانایی خواندن، نوشتن و تسلط به یک زبان خارجی، توانایی کار با رایانه نیز از جمله مولفه های ارزیابی سواد انسانها است
    دکتر صومی رییس، دانشگاه علوم پزشکی تبریز امروز باحضور در یکی از مدارس شهرستان اهر ، زنگ مهر و مقاومت را نواخت.
در این آیین که مسئولان این شهرستان حضور داشتند، دکتر صومی در جمع دانش آموزان این مدرسه با بیان اهمیت تعلیم و تعلم، تعاریف گذشته و نوین سواد و سواد آموزی را تشریح نمود؛
دکترصومی گفت: یونسکو، سواد را توانایی خواندن و نوشتن عنوان کرده بود، این تعریف در سال‌های بعدی تغییر پیدا کرد و تاکید شد که علاوه بر خواندن و نوشتن، فرد باید توانایی صحبت کردن به یکی از زبانهای خارجی را نیز داشته باشد تا شهروند با سواد تلقی گردد.
   صومی در ادامه با بیان اینکه این تعریف نیز در گذر زمان و با ظهور تکنولوژی‌های نوپدید ارتباطات و فناوریهای رایانه ای تغییر پیدا کرد، افزود؛ در تعریف جدید، علاوه بر سه توانایی خواندن، نوشتن و تسلط به یک زبان خارجی، توانایی کار با رایانه نیز از جمله مولفه های ارزیابی سواد دار بودن انسانها معرفی شد.
ایشان با بیان اینکه پنج سال پیش در تعریفی جدید که صاحبظران روی آن توافق نظر نمودند و یونسکو آن را اعلام نمود؛ برای ارزیابی سواد یک فرد، مولفه های دوازده گانه جدیدی مطرح شد، بطوریکه، به توان خواندن، نوشتن و تسلط به زبان خارجی و علوم رایانه ای، هشت آیتم  جدید زیر اضافه شد.
از جمله اینکه؛ شهروند باید دارای سواد عاطفی، سواد ارتباطاتی، سواد سلامت، سواد رسانه ای، سواد آموزش و پرورش، سواد مالی، سواد انرژی باشد؛ این تعریف با توانایی دوازده‌گانه تا ۵ سال قبل در یونسکو دارای اعتبار بود، ولی،  ۵سال پیش تعریفی مختصر ولی جامع ارائه شد با این مفهوم که، سواددار کسی است که: "بداند، بتواند و انگیزه تغییر در خود و جامعه داشته باشد"
از نظر علمی خوب مطالعه نموده باشد و بداند و از لحاظ از  توانایی کسب مهارت شایسته ای داشته باشد و بتواند  و در نهایت انگیزه داشته باشد تا  از آموخته های خود برای تغییر خود و جامعه خویش استفاده کند.
   رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد؛ برخی دبیرستان‌ها بنام نخبگان نامگذاری شده بود در دانشگاه نیز رتبه های زیر ۵۰۰ دانشگاه نخبه تلقی می شدند ولی خوشبختانه با تعریفی که معاونت تحقیقات و فناوری ریاست جمهوری ارائه داد این تعاریف اصلاح شد. و این دانش آموزان و دانشجویان افراد "استعداد برتر" معرفی می‌شوند نه نخبه؛
نخبه کسی است که با توانایی‌های دوازده گانه‌ای که کسب کرده است، بتواند در سه حوزه دانستن، توانستن و انگیزه تغییر در خود و جامعه گامی برداشته باشد و صرفاً آوردن رتبه کمتر از ۵۰۰ و قبولی و تحصیل در رشته پزشکی، نخبگی تلقی نمی‌شود؛ نخبه کسی است که بعد از فارغ التحصیلی مهارت موثری کسب نموده و با این علم و مهارتی که در دانشگاه به دست آورده انگیزه تغییر در خود و جامعه داشته باشد و وارد جامعه و بازار کار شود.
   ایشان در نهایت برای تمام دانش‌آموزان، آرزوی توفیق در مسیر تعلیم و تعالی نمود.
  • نوشته شده
  • در دوشنبه 1 مهر 1398