تاریخ : شنبه 13 مهر 1398
کد 9563

نقدی بر نظام آموزش عالی کشور و روند تحولات جاری آن

دکتر کوشا: در روند درمان بیماران باید در اصلاح محیط اجتماعی گام‌های موثری برداشته شود.
 نشست نقدی بر نظام آموزش عالی کشور و روند تحولات جاری آن با حضور پروفسور (مهدی گلشنی)، فیزیکدان، نظریه پرداز، پژوهشگر و استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو پیوسته فرهنگستان علم ایران و جمعی از مسئولان و مدیران دانشگاه در مرکز ملی آموزش مدیریت سلامت (npmc) توسط دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، رئیس مرکز ملی آموزش مدیریت سلامت  کشور در حاشیه این نشست اظهار کرد: این برنامه در راستای سلسله نشست‌های دمی با نواندیشان و دگراندیشان عرصه سلامت برگزار می شود.
احمد کوشا اضافه کرد: هدف ما از برگزاری این نشست این است که افکار و ایده‌های جدید و نوآورانه را از صاحبان کار دریافت کرده و در اختیار متخصصان این حوزه قرار دهیم تا بر اساس آن تصمیم گیری کرده و در جهت ارتقای مدیریتی خود گام بردارند.
وی گفت: بحث امروز ما در رابطه با نقدی بر نظام آموزش عالی کشور بوده و پروفسور گلشنی در این ارتباط به سخنرانی پرداختند؛ همچنین به این نتیجه رسیدیم که باید راهکارهای جدیدی در نظام آموزشی اتخاذ شود.
 وی عنوان کرد: همچنین در راستای این سلسله نشست‌ها،  نسخه نویسی اجتماعی برگزار شده بود و بررسی شد که در روند  درمان بیماران باید در اصلاح محیط اجتماعی گام‌های موثری برداشته شود.

دکترمهدی گلشنی، سخنران این نشست با بیان این‌که غرب به دانشگاه‌های ما نفوذ کرده است، افزود: بدون تغییر عوامل خاصی، علم غرب را وارد کشور کرده‌ایم و از سویی نیز یکی از مهمترین عواملی که به کشور نفوذ کرده احساس حقارت به غرب است؛ به طوری‌که افرادی که در کشورهای غربی فارغ التحصیل شدند، زودتر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور وارد بازار کار می‌شوند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، پروفسور دکترمهدی گلشنی در دومین نشست نقدی بر  نظام آموزش کشور و روند تحولات جاری آن، با بیان این‌که وضعیت آموزشی عالی کشور، چندان مطلوب نیست، اظهار کرد: امروزه برداشت از علم در ایران درست نیست، اگر قبول کنیم که در این زمینه مشکل داریم، بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود؛ ولی متاسفانه هنوز وجود مشکلات در نظام آموزش کشور را قبول نکرده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: در دین ما، علم نور حساب می‌شود و واقعا شأن خودش را باید ایفا کند، یعنی علم باید به تمام زندگی انسان نور ببخشد؛ متاسفانه الان مقاله نوشتن شأن انسان را بالا می‌برد.
وی با بیان این‌که از نظر مقالات دانشگاهی موفق نبوده و تنها به کمیت اکتفا کردیم و کیفیت مدنظر نیست، تصریح کرد: این مقاله محوری خسارت‌هایی را همانند عدم توجه به نیازهای داخلی و نوآوری نکردن دانشجویان به دنبال دارد.
پروفسور گلشنی با بیان این‌که با معیارهای فعلی، ۱۰۰ هزار مقاله نیز ارائه دهیم بازهم به جایی نخواهیم رسید، افزود:  کسب امتیاز وترفیع با چاپ مقاله سنت غلطی است که بر دانشگاه های ما حاکم شده است؛ در حالی‌که بسیاری از شخصیت‌های نخبه علمی جهان اصلا مقاله نداشته و ندارند. در دوران باستان هدف از جستجوی علم، درک آثار صنع الهی و غایت جهان هستی بوده و حتی در ادیان الهی کسب علم عبادت تلقی شده است یعنی همیشه علم جهت درک اهداف طبیعت و هستی بوده و هیچ گاه منافع مادی مطرح نبوده است.
استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف با بیان این‌که یکی دیگر از عواملی موثر در پیشرفت نکردن علم، عدم توجه به کیفیت است، گفت: در دوره دکتری، دانشجویان باید نوآوری کرده و رفع نیاز کنند، ولی ما دانشگاه‌های پردیس را تأسیس کردیم و تمامی دانشجویان متوسط و پایین تر از آن در مقطع دکتری ادامه تحصیل می‌کنند.
وی اضافه کرد: جستجوی علم در ایران فقط تقلید بوده و روند غلطی که از زمان قاجار شکل گرفته همچنان ادامه پیدا کرده است. بعد از تمدن اسلامی مقوله علم در جهان اسلام و ایران رها شده و دانشجویان جهت تحصیل به کشورهای اروپایی سفر کردند و هیچ گاه به دنبال تولید علم نبودند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عنوان کرد: اکنون تفکر تولید علم در کشور ما وجود نداشته و اغلب دانشجویان هدف از تحصیل را نمی‌دانند و صرفا برای کسب مدرک وارد دانشگاه می شوند.
وی ادامه داد: همچنین امروزه ما با مسئله معیشتی دانشگاهیان روبرو هستیم و در شرایط فعلی حاکم در اقتصاد کشور، اساتید دانشگاه‌ها به شغل‌های دیگری نیز روی آورند، ضروری است حمایت‌های لازم از این افراد انجام گیرد تا اساتید به دنبال تحقیقات علمی و رفع نیاز داخلی کشور باشند؛ چراکه در شرایط دشوار تحریم‌ها، اگر اقتصاد بدون نفت را یاد نگریم و تولید داخل نکنیم، باید به غرب تکیه کرد.
وی بیان کرد: نخبگان و دانشگاهیان باید به دنبال خودباوری و ارتقا عزت نفس جامعه باشند و در علم تولید کننده باشند نه تقلید کننده! امروز ما نه در مقام فهم طبیعت هستیم و نه به دنبال نوآوری علمی هستیم، بلکه افق فکری دانشگاهیان ما صرفا محدود به حوزه خاصی است و توفیقات موضعی کوتاه برد را دنبال می کنند.
دکترگلشنی خاطرنشان کرد: باید فرهنگ غنی به دانشگاه‌های ما تزریق شده و علوم انسانی تدریس شود تا با این فرهنگ، افراد به خود‌باوری رسیده وبه کشور متعهد باشند.


 
  • نوشته شده
  • در شنبه 13 مهر 1398