سیام مهرماه، بیست و دوم اکتبر، از سال ۱۹۹۸ بهعنوان روز جهانی توجه به لکنت زبان نامگذاری شدهاست.
دکتر سلطانی رئیس دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت : هدف از این نامگذاری، افزایش آگاهی عمومی نسبت به ناروانی گفتار است. میلیون ها نفر در سراسر دنیا از این اختلال گفتاری رنج می برند.
دکتر سلطانی با بیان اینکه :لکنت زبان معمولا در دوران خردسالی آغازمی شود و یک پدیده خاص دوران کودکی است افزود: لکنت زبان از مهمترین و متداولترین اختلالات تکلمی است و معمولاً از سنین ۲ تا ۴ سالگی شروع میشود و در سنین ۶ تا ۷ سالگی نیز همزمان با ورود به مدرسه به لحاظ ویژگیهای عاطفی و سازگاری اجتماعی خاص این دوره موقعیت مناسبی است برای بروز لکنت زبان در میان کودکانی که بیشتر مستعد چنین اختلالی هستند. گاهی از موارد در دوران بلوغ نیز افرادی که قبلاً به نحوی لکنت زبان داشتهاند دچار لکنت زبان میشوند.
دکتر سلطانی گفت :گروه گفتاردرمانی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه در سال 1387 فعالیت آموزشی خود را با پذیرش 13 دانشجو در مقطع کارشناسی آغاز کرد و هدف این گروه تربیت نیروی انسانی متخصص برای ارائه خدمات درمانی به افراد دارای اختلالات ارتباطی می باشد.
وی ادامه داد :کانون توجه اقدامات آموزشی، پژوهشی و درمانی این گروه تنوعات زبانی حاکم بر شمال غرب کشور می باشد و در همین راستا انجام پژوهش های گسترده در باب موضوع دو زبانگی و تاثیر آن بر سلامت گفتار و زبان و نیز جستجوی راهکارهای درمانی جدید برای هموطنان دو یا چند زبانه کشور در الویت کاری این گروه قرار گرفته است.
دکتر سلطانی افزود : امروزه از روشهای مختلفی برای اصلاح، درمان و بازپروری اختلالات گویایی و لکنت زبان استفاده می شود که روشهای زبانی یا تلفظی- روش دو جانبه یا مکمل روان درمانی- دارو درمانی و روش رفتار درمانی جزو این روشها هستند .
ایشان در پایان ابراز امیدواری کرد :گروه گفتاردرمانی تبریز با تلاشهای خوبی که شروع کرده بتواند پله های پیشرفت علمی را هرچه سریعتر طی کرده و گامهای موثری را در توسعه دانش بومی اختلالات ارتباطی بردارد.