تاریخ : دوشنبه 13 تير 1401
کد 13975

در چهارمین دوره ی تربیت مدرس در مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیت های حوادث ترافیکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام شد؛

سالانه ۱۷ هزار حوادث ترافیکی در کشور رخ می‌دهد/علل مختلف بروز این حوادث با کار علمی قابل احصاء و مدیریت است.

در راستای ماموریت آموزش رشته‌ی "سلامت و ایمنی ترافیک" در کلان منطقه تبریز چهارمین دوره ی تربیت مدرس در مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیت های حوادث ترافیکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد
به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز به نقل از مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیت های حوادث ترافیکی، صبح روز پنجشنبه نهم تیرماه 1401، در راستای ماموریت  آموزش رشته‌ی "سلامت و ایمنی ترافیک" در کلان منطقه تبریز  چهارمین دوره ی تربیت مدرس در مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیت های حوادث ترافیکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد. دکتر سید امیر پاشا طبائیان مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت به همراه دکتر اعلائی- معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دکتر منادی- رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس و نماینده مردم شریف تبریز،اسکو، آذرشهر، در حاشیه این دوره آموزشی کشوری از قسمتهای مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیت های حوادث ترافیکی و آزمایشگاه ترافیک بازدید و از اقدامات این مرکز تقدیر نمودند.

سالانه ۱۷ هزار حوادث ترافیکی در کشور رخ می‌دهد

مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این دیدار گفت: آمار حوادث جاده‌ای در ایران ۱۷ هزار مورد حادثه در سال است که سال به سال هم در حال افزایش است . گرچه به علت پاندمی کرونا کاهش یافته بود، اما اکنون به علت افزایش مسافرت‌های جاده‌ای افزایش یافته است و باید با دانستن علت حوادث و کنترل آن علل، این امار را کاهش داد.

سید امیر پاشا طبائیان در حاشیه‌ی چهارمین دوره‌ی کشوری تربیت مدرس ایمنی و ترافیک اظهار کرد: تدریس و آموزش در رشته‌ی سلامت و ایمنی ترافیک به کلان منطقه‌ی تبریز واگذار شده است و دانشگاه علوم پزشکی تبریز این رشته را راه‌اندازی کرد که این اقدام گام مهمی در راستای ارتقاء سلامت جامعه است.

وی ادامه داد: راه‌اندازی این مرکز تحقیقاتی سبب می‌شود تا مقالات و دروسی طراحی شوند که بر سلامت افراد تاثیر بگذارند؛ چراکه یکی از موارد مهم در مرگ و میر، حوادث جاده‌ای است و علل مختلف در بروز این حوادث با کار علمی قابل احصاء و مدیریت است.

طبائیان خاطرنشان کرد: علل مختلف حوادث جاده‌ای باید به صورت کارشناسانه بررسی شود و پذیرفتن بروز آن بدون علت خاص درست نیست. لذا ایجاد این رشته و کار دانشگاهی و پژوهشی در این حوزه می‌تواند علل حوادث جاده‌ای را تبیین کند. 

 لازم به ذکر است؛ دکتر سید امیر پاشا طبائیان مشاور معاون محترم آموزشی وزارت بهداشت در حاشیه برگزاری چهارمین دوره ی تربیت مدرس از قسمتهای مختلف مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیت های حوادث ترافیکی و آزمایشگاه ترافیک بازدید کرد.

ایمنی خودروهای ایرانی شایسته مردم کشور نیست

دکتر همایون صادقی نیز در حاشیه‌ی چهارمین دوره‌ی کشوری تربیت مدرس ایمنی و ترافیک اظهار کرد: در برنامه‌ی آموزشی دانشگاهی دانشگاه‌های مختلف کشور، دروس عمومی در نظر گرفته شده است که هدف آنها، برطرف کردن نیازهای جاری دانشجویان است و در این ساختار یکی از نیازهای اساسی که پاسخ هم داده نشده است، ایمنی ترافیک بوده که باید دانشجویان آموزش می‌دیدند.


 

وی ادامه داد: باتوجه به مشکلات موجود در حوزه‌ی ترافیک، نیاز به آموزش در این حوزه مشهود است و این نیاز سبب شد تا طرح درس و برنامه‌ای را تدوین کنیم که دانشجویان آن را مانند سایر دروس عمومی سپری کنند.

وی افزود: تبریز، قطب آموزشی کشور در زمینه‌ی سلامتی ترافیک است؛ بنابراین تدریس این حوزه بر عهده‌ی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گذاشته شد. 

صادقی خاطرنشان کرد: دروس در چند مرحله اجرایی، بررسی و طراحی نهایی شدند که این درس برای تمامی دانشجویان صرف نظر از رشته‌ی تحصیلی‌شان در نظر گرفته شده است و تعداد دانشجویان تحت آموزش بسیار زیاد بوده و اساتید موجود وقت کافی برای  تدریس آن دروس را نداشتند؛ بنابراین دوره‌ی آموزشی تربیت مدرس ایمنی ترافیک را برگزار کردیم تا مدرس کافی برای تدریس در این دوره ها همکاری داشته باشند 

وی در ادامه بیان کرد: برگزاری دوره‌های تربیت مدرس در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصویب شد تا به‌عنوان درس اختیاری در دانشگاه‌ها آموزش داده شود.

وی یادآور شد: از هر ۱۰ منطقه آمایشی و ۲۴ دانشگاه کشور در این دوره شرکت کردند که اساتید حاضر در این دوره ها از اعضای هیأت علمی دانشگاهها بودند اما در رشته‌های دیگر تدریس می‌کردند و در این دوره برگزار شده در زمینه‌ی ایمنی ترافیک آموزش دیدند تا اقدام به تدریس این واحدها در دنشگاه های خویش نمایند.

رئیس مرکز تحقیقات، مدیریت و پیشگیری از مصدومیت‌های حوادث ترافیکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اضافه کرد: ما به دنبال آن هستیم تا با توسعه‌ی این درس در کشور، ایمنی ترافیک بهبود یابد و نیاز فردی ، آگاهی از حقوق اجتماعی، مطالبه‌گری و درخواست و تقاضای ایمنی حمل و نقل در جامعه و افراد  ایجاد شود.

وی در پایان تاکید کرد: خودروهای ایرانی به شکلی نیستند که بگوییم استاندارد ندارند؛ اما صرف داشتن استاندارد به تنهایی کفایت نمی‌کند و باید با بالاترین فناوری موجود، خودروها، ایمنی داشته باشند و سیستم کنترل پایداری آنها افزایش یابد.
 










 
 
  • نوشته شده
  • در دوشنبه 13 تير 1401