فرآیند ترخیص مستقیم بیمار از بخش به عنوان طرح پایلوت کشوری با موفقیت در مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اجرایی شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، فرآیند ترخیص مستقیم بیمار از بخش، به عنوان یکی از دشوارترین استانداردهای اعتباربخشی بیمارستانی و طرح پایلوت کشوری، با موفقیت در مرکز آموزشی و درمانی امام رضا(ع) تبریز به اجرا درآمد و مورد بازدید و ارزیابی کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت.
خلیل کاظمزاده، مدیر امور مالی مرکز امام رضا(ع) با اشاره به اهمیت این طرح گفت: «تمامی مراحل پذیرش، اقدامات تشخیصی و درمانی و در نهایت ترخیص، حلقههای بههمپیوستهای هستند که اختلال در هر یک از آنها میتواند فرآیند مراقبتی بیمار را تحت تأثیر قرار دهد. ترخیص، آخرین نقطه تماس بیمار با سیستم بیمارستانی است و طولانی شدن آن میتواند منجر به نارضایتی بیماران شود.»
وی افزود: «روز چهارشنبه ۱۵ مردادماه ۱۴۰۴، مهندس دوروزی، کارشناس گروه سیستمها و روشهای مرکز مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت، از اجرای کامل فرآیند ترخیص مستقیم بیماران از بخش در این مرکز بازدید کرد و ضمن ارزیابی میدانی، بر قابلیت تعمیم این الگو به سایر بیمارستانهای کشور تأکید کرد.»
به گفته کاظمزاده، اجرای این فرآیند ضمن افزایش رضایت بیماران و همراهان، باعث صرفهجویی در وقت، بازگردانی سریع تختها، بهبود هماهنگی درونبخشی و ارتقای کیفیت خدمات شده و به عنوان یک استراتژی کلیدی مدیریت مرکز در نظر گرفته شده است.
تجربه موفق در بیمارستان شهید مدنی تبریز
همزمان با این اقدام، بیمارستان شهید مدنی تبریز نیز به عنوان یکی از نخستین مراکز درمانی کشور، این استاندارد را به شکلی خلاقانه و با طراحی بدیع به اجرا گذاشت. دکتر سیامک کاشفیمهر، مدیر این مرکز، با اشاره به اینکه این پروژه پس از تلاش بیوقفه واحدهای مرتبط به مرحله اجرا رسید، گفت: «کاهش زمان انتظار ترخیص، کوتاه شدن فرآیندها، افزایش رضایت بیماران، تسریع انتقال از اورژانس به بخش، بهبود شاخص گردش تخت و کیفیت مستندسازی پروندههای بالینی از مهمترین دستاوردهای این طرح بوده است.»
وی افزود: «کارشناسان مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت در بازدید از بیمارستان شهید مدنی، این تجربه را موفق و قابل الگوبرداری در سطح کشور دانستند.»
دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اجرای همزمان این طرح در دو مرکز مهم خود، گام بلندی در مسیر ارتقاء کیفیت خدمات درمانی و بهبود تجربه بیماران برداشته و الگویی موفق برای سایر بیمارستانهای کشور ارائه کرده است.